Klantcase
Sinds 2019 werken Aedes en DUVAK intensief samen om de IT-voorziening bij Aedes volledig in lijn te brengen met hun IT- en informatiestrategie. Medewerkers ontzorgen en voorzien van een veilige en moderne werkplek zijn slechts een aantal thema’s die gezamenlijk zijn gerealiseerd.
Aedes is de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland en draagt eraan bij dat 28.000 medewerkers bij 262 corporaties optimaal hun werk kunnen doen. De leden van Aedes zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer een derde van alle woningen in Nederland. Aedes behartigt de belangen van de (aangesloten) corporaties in Den Haag en Brussel en onderhoudt contacten met overheden op alle niveaus en met uiteenlopende stakeholders.
Aedes is in 2019 op zoek gegaan naar een nieuwe IT-partner. Aedes heeft een programma van eisen samengesteld alsmede onderzoek gedaan naar behoeftes van de medewerkers wat betreft de digitale werkplek. Dit alles is samengevat en als RfP in de markt gezet. De centrale vraag is het leveren van een veilige en moderne werkplek die antwoord moest geven op onderwerpen als mobiliteit en flexibiliteit, (digitale) samenwerking en delen van informatie, focus op veiligheid en eenvoud en gebruiksgemak. Dit alles in lijn met de IT- en Informatiestrategie van Aedes.
De huidige IT omgeving voldeed niet meer aan de genoemde eisen en was nog gebaseerd op een oud en kostbaar extern gehoste IT voorziening, waarbij schaalbaarheid en interoperabiliteit beperkt waren. Eveneens was de IT voorziening niet meer flexibel genoeg om eenvoudig te kunnen meegroeien met de ambitie en strategie van Aedes.
De doelstelling van Aedes was duidelijk: een compacte, veilige en schaalbare IT voorziening, ondergebracht bij een externe IT partner die de volledige zorg uit handen neemt en als service integrator optreedt met Aedes als regisseur.
Op basis van de RfP heeft DUVAK een nieuwe architectuurplaat samengesteld, met de focus op de moderne werkplek voor alle medewerkers, met een maximale flexibiliteit en gebruiksgemak. Door goed te luisteren naar de uitdagingen en wensen, heeft DUVAK deze doelstelling kunnen verwerken in een heldere IT-roadmap waar Aedes gelijk enthousiast over was.
Connie Smaardijk, ICT-adviseur en regisseur bij Aedes vertelt daarover: “Het voorstel wat DUVAK deed gaf mij veel meer vertrouwen. Ze hadden nagedacht over oplossingen voor de lange termijn en hier de juiste technieken bij gezocht.”
Niet veel later is het startschot gegeven voor een succesvolle samenwerking en is DUVAK direct aan de slag gegaan met de realisatie. Door een pragmatische aanpak, strakke tijdslijnen, scherp projectmanagement en perfecte samenwerking met alle betrokkenen, is in een extreem korte periode een enorm succesvol project opgeleverd. “Vanuit DUVAK hebben de twee consultants het hele systeem gemigreerd in maar twee maanden, echt razendsnel. Ik had niet verwacht dat dat kon, maar het is ze toch gelukt!” aldus Connie.
“Jullie maken echt waar dat IT altijd moet werken, zoals jullie slogan ook zegt!”
Connie & Sylvia van Aedes
Aedes beschikt over de nieuwste standaard van de moderne werkplek met de benodigde Microsoft 365 applicaties, zoals Exchange Online, SharePoint, OneDrive en Teams. Zo kunnen ze op elk moment en op iedere plek veilig bij hun applicaties en informatie, gewoon veilig beheerd en gemonitord. De werkplekken worden middels Windows Autopilot en Intune uitgerold en beheerd.
Met Mobile Access Management(MAM) zorgen wij ervoor dat applicaties en organisatiedata op mobiele apparaten veilig en geïsoleerd beheerd worden. De Managed Netwerk dienst van DUVAK zorgt voor een stabiel en veilig netwerk. Mede hierdoor hebben de medewerkers veilige toegang tot het (draadloze) netwerk.
Sylvia Verberne, ICT-regisseur bij Aedes vertelt: “Een ander groot voordeel was dat we al onze medewerkers voorzien hadden van moderne laptops. Dat was precies op tijd voor de coronapandemie die verschillende lockdowns met zich meebracht. Door Microsoft Teams en alle andere applicaties was Aedes klaar voor het velen thuiswerken.”
De Managed Services afdeling van DUVAK kijkt 24 uur per dag actief mee zodat dat de systemen online en veilig zijn en grijpt tijdig in wanneer nodig. De Servicedesk is dagelijks beschikbaar om gebruikersvragen te beantwoorden of incidenten op te lossen. Zo kan Aedes erop vertrouwen dat hun informatie altijd veilig toegankelijk is op ieder moment van de dag. Daarnaast bieden wij één dag in de week onsite support, een vast aanspreekpunt voor Aedes om direct adequaat vraagstukken te kunnen oplossen op de werkvloer van de klant.
De communicatie tussen Aedes en DUVAK is altijd heel persoonlijk en informeel. We zetten graag dat stapje extra voor elkaar en passen ons aan op elkaars cultuur. Problemen tijdens de samenwerking worden adequaat opgepakt door de Service Delivery Manager en gezamenlijk besproken zodat we er beide beter van worden. Voor ons een duurzaam partnerschap dat naadloos aansluit bij onze bedrijfscultuur. Connie: “De samenwerking is heel persoonlijk en informeel wat het erg prettig en laagdrempelig maakt”. Sylvia vult hier vervolgens op aan: “Jullie zijn altijd super behulpzaam en reageren snel op de verschillende vraagstukken!”.
Wij gaan met elkaar en anderen om, zoals we ook willen dat anderen met ons omgaan. Sylvia vertelt hierover: “Wij hebben echt het gevoel dat we van elkaar kunnen leren in deze samenwerking. We luisteren goed naar elkaar en vullen elkaar aan waar nodig”. Connie vult hier vervolgens op aan: “De professionals van DUVAK zijn communicatief en extravert, dit is extra handig als je als onsite support bij ons op kantoor rondloopt.”
Een samenwerking als deze vinden wij bij DUVAK bijzonder normaal. Bij DUVAK willen we als IT-partner met organisaties meegroeien. We zetten niet in op de korte termijn relatie maar gaan voor een langdurig- en duurzaam partnerschap, waar we samen beter van worden.
“Een samenwerking volgens het boekje, bijzonder gewaardeerd door DUVAK en waar wij enorm trots op zijn” aldus Hans van Duijn, directeur DUVAK.
In een kort tijdbestek is een moderne werkplek geleverd volledig in lijn met de IT-strategie van Aedes. Flexibiliteit en gebruiksgemak vormen de rode draad richting de gebruikers en dit wordt door hen middels een tweejaarlijkse survey gewaardeerd met een 8.1. Een actief Service Delivery programma op zowel Strategisch als Operationeel niveau, bewaakt en verbetert continue de dienstverlening.
contact opnemen
DUVAK is jouw nuchtere Nederlandse partner in IT. Onze professionals leveren creatieve totaaloplossingen voor organisaties. We nemen je graag mee in de beste oplossing voor jou.
voor klanten
Neem contact op met onze servicedesk en we helpen je verder.